M.B.A. - Tourism Management

Στρατηγικός Σχεδιασμός Νομού Λάρισας.

Στα πλαίσια της διπλωματικής διατριβής του Ανδρέα Χατζηβασιλείου στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών M.B.A. Tourism Management -του Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, του Πανεπιστημίου Πειραιώς- και με εμπνευστή, καθοδηγητή και συνοδοιπόρο τον Καθηγητή Στρατηγικού Μάνατζμεντ -Πρόεδρο του Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, του Πανεπιστημίου Πειραιώς- Νικόλαο Γεωργόπουλο, αποφασίστηκε από κοινού η εκπόνηση επιστημονικής μελέτης με τίτλο:

"Στρατηγικός Σχεδιασμός Τουριστικού Προϊόντος Νομού Λάρισας-Χαράζοντας Στρατηγική για τη Λάρισα του 21ου αιώνα..."
.

Οι λόγοι που οδήγησαν στο να αφιερωθεί ένας ακαδημαϊκός τίτλος στην έρευνα για το Νομό Λάρισας, συνοψίζονται στην απεριόριστη αγάπη δασκάλου και μαθητή (ήτοι των συντελεστών) για τον τόπο όπου μεγάλωσαν και έζησαν τα πιο όμορφα χρόνια της ζωής τους.

Κύριος στόχος τους είναι να δώσουνε ταυτότητα στο Τουριστικό Προϊόν του Νομού Λάρισας αλλά και τις γενικές και ειδικές κατευθύνσεις για τη μετέπειτα πορεία του στην τουριστική αγορά.

Μέσα από τη μεθοδολογία του Στρατηγικού Μάνατζμεντ θα δοθεί η δυνατότητα στους Φορείς του Νομού Λάρισας για επιχειρείν... αρχών και δράσεων στον σκληρό ανταγωνισμό της εγχώριας και διεθνούς τουριστικής αγοράς.

Σε αυτή λοιπόν την προσπάθεια για την εναρμόνιση της ειδικής γνώσης του Στρατηγικού Μάνατζμεντ στα συστατικά στοιχεία του Τουριστικού Προϊόντος με το Brand name "Νομός Λάρισας"...
καλούμε όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς που αποτελούν το θεμέλιο λίθο του προϊόντος να συμβάλλουν εποικοδομητικά τόσο στην επεξεργασία όσο και στην υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού.


Το "διακύβευμα" είναι να γίνει -ορθή- θεώρηση του Νομού Λάρισας ως μια επιχείρηση. Να κάνουμε ξεκάθαρο το όραμα, την αποστολή και τους στόχους του τουριστικού προϊόντος μας ...ενιαία... για όλους τους δρώντες που συνθέτουν την προσφορά του.

Το παρόν ιστολόγιο δημιουργήθηκε με σκοπό να αρχίσει η δημόσια συζήτηση με όλους όσους ασχολούνται με τον τοπικό τουρισμό, έτσι ώστε να κάνουν τις επισημάνσεις τους και τα σχόλια τους σχετικά με το τουριστικό προϊόν.

Ο στρατηγικός σχεδιασμός του Νομού Λάρισας δεν θα τελειώσει με αυτή τη μελέτη (εγχειρίδιο για τους φορείς)... οι
ενδιαφερόμενοι οφείλουν να αναλάβουν τη συνέχεια, αλλάζοντας κάθε φορά τα δεδομένα σύμφωνα με τις ιδιαίτερες συνθήκες της κάθε εποχής και τις εξελίξεις της τουριστικής αγοράς.

tourismlarissa.blogspot.com

«Χαράζοντας στρατηγική... για τον τουρισμό του Νομού Λάρισας»


Νικόλαος Β. Γεωργόπουλος
Ανδρέας Χ. Χατζηβασιλείου


            Στα πλαίσια της εκπόνησης διπλωματικής διατριβής για το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών M.B.A.-Tourism Management, του Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, του Πανεπιστημίου Πειραιώς, αποφασίσαμε από κοινού την εκπόνηση επιστημονικής μελέτης με τίτλο: «Στρατηγικός Σχεδιασμός Τουριστικού Προϊόντος Νομού Λάρισας-Χαράζοντας Στρατηγική για τη Λάρισα του 21ου αιώνα...».
            Κύριος στόχος μας είναι να δώσουμε ταυτότητα στο τουριστικό προϊόν του Νομού Λάρισας αλλά και τις γενικές και ειδικές κατευθύνσεις για τη μετέπειτα πορεία του στην τουριστική αγορά. Μέσα από τη μεθοδολογία του Στρατηγικού Μάνατζμεντ, θα δοθεί η δυνατότητα στους φορείς της τουριστικής προσφοράς του Νομού Λάρισας για επιχειρείν... αρχών και δράσεων στον σκληρό ανταγωνισμό της εγχώριας και της διεθνούς τουριστικής αγοράς.
            Το "διακύβευμα" είναι να γίνει -ορθή- θεώρηση του Νομού Λάρισας ως μια επιχείρηση. Επιπλέον, οφείλουμε να κάνουμε ξεκάθαρο το όραμα, την αποστολή και τους στόχους του τουριστικού προϊόντος -ενιαία- για όλους τους δρώντες που συνδράμουν στην προσφορά του. Και όλα αυτά γιατί;
            Κάθε επιχείρηση μπορεί να θεωρηθεί ως η συνεργασία ατόμων με κοινούς στόχους για τη
διενέργεια επιτυχημένων και κερδοφόρων συναλλαγών με το περιβάλλον. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία αυτών των συναλλαγών αποτελεί ο αποτελεσματικός σχεδιασμός τους, ο οποίος πραγματοποιείται με βάση ένα στρατηγικό σχέδιο, που έχει ως σκοπό την εξισορρόπηση των δυνάμεων και των αδυναμιών του εσωτερικού περιβάλλοντος της επιχείρησης με τις ευκαιρίες και τις απειλές του εξωτερικού περιβάλλοντος, με τρόπο που η επιχείρηση να απολαμβάνει ένα διαρκές πλεονέκτημα ως προς τους υπόλοιπους ανταγωνιστές.
            Το στρατηγικό σχέδιο αποτελεί αποτέλεσμα της ευρύτερης αποστολής της επιχείρησης, η οποία γενικότερα διαμορφώνεται από έναν αριθμό στοιχείων, όπως είναι η ιστορία της, οι φιλοδοξίες των στελεχών της, το περιβάλλον στο οποίο δραστηριοιποιείται, οι πόροι και οι ικανότητες που διαθέτει και κατ’ επέκταση το Ανταγωνιστικό Πλεονέκτημα που έχει αποκτήσει. Η αποστολή -ως βασικός λόγος ύπαρξης της επιχείρησης- περιλαμβάνει το όραμα της διοίκησης της, μια έντονη εικόνα για το που η επιχείρηση θα πρέπει να κατευθυνθεί στο μέλλον, τι θα πρέπει να κάνει και ποιόν θα εξυπηρετεί.
            Η στρατηγική επομένως, αποτελεί μια συγκεκριμένη προσέγγιση με την οποία η διοίκηση μιας επιχείρησης προβαίνει σε ενέργειες οι οποίες υποστηρίζουν την επίτευξη ορισμένων σκοπών -που η επιχείρηση έχει θέσει στα πλαίσια της αποστολής της- καθώς και την επίλυση των οποιοδήποτε προβλημάτων, που προκύπτουν από την προσπάθεια αυτή.
Σύνθεση Τουριστικού Προϊόντος  
            Η θεώρηση του Νομού Λάρισας ως επιχείρηση θα κινηθεί στους εξής 7 άξονες:

1. Εισαγωγή στην Ιστορία του Νομού Λάρισας.
2. Ο Νομός της Λάρισας ως προϊόν.
3. Γενικά Θέματα που αφορούν τον Τουρισμό και τον Πολιτισμό του Νομού Λάρισας.
4. Τεχνικές και Κοινωνικές Υποδομές (υποστήριξη του προϊόντος).
5. Η τουριστική αγορά του Νομού Λάρισας.
6. Εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος (α. πλήρης καταγραφή του προϊόντος και β. τουριστική πολιτική και ανάπτυξη).
7. Ανταγωνισμός τουριστικού προϊόντος Νομού Λάρισας.
Δράσεις
            Η κρατική πολιτική και η ιδιωτική δράση θα πρέπει να εστιάσουν την προσοχή τους σε τέτοιες δράσεις και αξίες ώστε με κοινή, συνεκτική και συντονισμένη προσπάθεια να κάνουμε το όραμα μας πραγματικότητα. Μερικές από τις κυριότερες δράσεις που οφείλουμε να επεξεργαστούμε κατά τη διάρκεια του διαλόγου, είναι οι εξής:
1. αντιμετώπιση των προκλήσεων της νέας τεχνολογίας (e-commerce, e-marketing κ.τ.λ.)
2. ανάπτυξη μιας ισχυρής και ευημερούσας οικονομίας στην περιοχή μας, μέσα από τη σημαντική αύξηση της ζήτησης του τουριστικού προϊόντος,
3. ανάπτυξη τέτοιων υπηρεσιών στον τουριστικό κλάδο ώστε να ικανοποιούνται οι επιθυμίες και οι προσδοκίες των καταναλωτών (κυρίως μέσης και ευρείας κατανάλωσης),
4. ανάπτυξη ενός βιώσιμου και άκρως ανταγωνιστικού τουριστικού κλάδου στην περιοχή μας.
Οι παραπάνω δράσεις θα δημιουργήσουν τα γερά θεμέλια και τις προοπτικές να γίνει το όραμα μας πραγματικότητα.
Συμπερασματικά
            Σε αυτή λοιπόν την προσπάθεια για την εναρμόνιση της ειδικής γνώσης του Στρατηγικού Μάνατζμεντ στα συστατικά στοιχεία του Τουριστικού Προϊόντος με το  όνομα-ετικέτα (brand name) "Νομός Λάρισας"... καλούμε όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς που αποτελούν το θεμέλιο λίθο του προϊόντος να συμβάλλουν εποικοδομητικά τόσο στην επεξεργασία όσο και στην υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού.
            Παράλληλα, δημιουργήσαμε έναν διαδικτυακό ιστότοπο με την επωνυμία: tourismlarissa.blogspot.com. Το παρόν ιστολόγιο δημιουργήθηκε με σκοπό να αρχίσει η δημόσια συζήτηση με όλους όσους ασχολούνται με τον τοπικό τουρισμό, έτσι ώστε να κάνουν τις επισημάνσεις τους και τα σχόλια τους σχετικά με το τουριστικό προϊόν.
            Ο στρατηγικός σχεδιασμός του Νομού Λάρισας δεν μπορεί να τελειώσει με αυτή τη μελέτη (εγχειρίδιο για όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς)... οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να αναλάβουν τη συνέχεια, αλλάζοντας κάθε φορά τα δεδομένα σύμφωνα με τις ιδιαίτερες συνθήκες της κάθε εποχής και τις εξελίξεις της τουριστικής αγοράς.
            Τέλος, οι λόγοι που οδήγησαν στο να αφιερωθεί ένας ακαδημαϊκός τίτλος στην έρευνα για το τουριστικό προϊόν του Νομού Λάρισας, συνοψίζονται στην ιδιαίτερη αγάπη  για τον τόπο μας. Οι δυνατότητες του Νομού Λάρισας είναι εξαιρετικές... οφείλουμε να τις ανακαλύψουμε και να τις επεξεργαστούμε από κοινού όλοι οι κοινωνικοί εταίροι. Είναι βέβαιο ότι οι μοναδικές εικόνες, οι μυρωδιές και οι γεύσεις του Νομού μας θα λαμβάνουν καθοριστικό ρόλο στις σκέψεις μας και θα μας συντροφεύουν καθόλη τη διάρκεια της μελέτης, δίνοντας μας δύναμη για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Ο κ. Νίκος Γεωργόπουλος είναι Πρόεδρος του Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, του Πανεπιστημίου Πειραιώς, Καθηγητής Στρατηγικού Μάνατζμεντ.
Ο κ. Ανδρέας Χατζηβασιλείου είναι Μ.Sc. Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών και... μαθητής του κ. Γεωργόπουλου.